3 tips til en skudsikker social medie strategi

af 14. april 2018Gode tips

Er du kørt sur i de sociale medie opdateringer?

Sidder du med følelsen af at de opdateringer du laver på dine sociale medier, ikke er umagen værd? Får du ikke den store interaktion? Er det blevet en sur tjans for dig? Vi ser det desværre alt for ofte at modet mistes med de sociale medier og det ender med at gå i vasken som salgskanal. Det er en skam! For de sociale medier er en fantastisk kilde til ‘gratis’ eksponering, som kan booste dine konverteringer ganske betydeligt, uden at det koster dig andet end din tid. Ofte er problemet at du mangler en overordnet plan med dine opslag og dit indhold, altså en social medie strategi.

Hvorfor er du på Facebook, Instagram, Snapchat mv.? Er det blot fordi alle andre også et det? Eller fordi chefen har sagt det var en god idé? Tit hører vi, at der egentlig ikke er gjort større tanker om, hvad man som virksomhed ønsker at opnå med det.

En social medie strategi kan imødekomme rigtig mange af dine udfordringer, men det kan være uoverkommeligt at komme igang. Især når man først føler at man har knækket nakken på de sociale medier. Men op med humøret, vi står klar til at hjælpe dig med 3 tips til, hvordan du tager de første skridt på vejen til at få lavet en skudsikker strategi for dit indhold på de sociale medier.

Du skal bruge dit indhold til at skabe en unik, original relation til dine kunder og/eller fans.
Hele pointen med at bruge de sociale medier er at skabe relationer, og på den måde opbygge en tillid, både til nuværende- og potentielle kunder. De lærer dig at kende og får tillid til, at det du laver og sælger er pisse fedt, fordi du er dig. Du sælger altså ikke dit produkt på de sociale medier. Du sælger dig selv og dine værdier.

Så tænker du nok: “Fedt mand, jamen så må vi have hverdagsbilleder fra kontoret”, og ja, det kan også være fint, men det er en god ide at tænke lidt længere end de klassiske billeder med kage på kontoret. De bliver i længden ret intetsigende om din virksomhed. Hvad skal dine kunder i virkeligheden også få ud af, at I endnu engang sidder og æder kage, fordi det er fredag?

Det første skridt på vejen til en succesrig interaktion og eksponering på de sociale medier, er at gøre dig nogle tanker om, hvad du gerne vil kommunikere til dine kunder. Det kan du gøre ved at lave en strategi for din tilstedeværelse på de sociale medier. Derefter kan du tage udgangspunkt i, hvordan det kan danne grundlag for at skabe en original og unik relation til dine kunder.

Jeg siger ikke at du skal gå ud og opfinde den dybe tallerken igen. Der er ingen skam i at samle inspiration fra andre og skabe sit eget unikke udtryk ud fra det. Brug noget tid på at undersøge, hvad andre virksomheder har succes med. Måske har du allerede nogen i tankerne nu, som du mener gør det super godt. Måske kan du adoptere noget af det de gør og tilpasse det dit unikke udtryk. Hos langt de fleste, af dem der har succes, vil du også hurtigt opdage at der er en større tanke bag de opslag de laver, og hvordan de laves.

Du skal tænke i koncepter og ikke være bange for at skille dig ud.
Når du laver indhold til din digitale marketing, laver du i virkeligheden en form for ‘reklame’ der kontinuerligt leveres. Derfor skal du finde en form for dit budskab ved hjælp af et koncept. Konceptet kan være underholdende, undervisende eller have en nyhedsværdi alt efter, hvad der giver mest mening for din virksomhed. Hos Skarpt tænker vi hele tiden i koncepter til vores videoindhold, som danner grundlag for vores sociale medie strategi. Vores koncept er skabt til at lade vores følgere komme helt ind på livet af os på en underholdende og troværdig måde. Vi er ikke bange for at lade dem lære os at kende for i sidste ende er det ‘os’ de vil følge, og ikke et ellers halv-kedeligt reklamebureau. Derudover bliver samarbejdet 100 gange bedre når vores kunder vælger os fordi vi er som vi er. Kunderne ved hvem de går ind til hos Skarpt. Det giver i høj grad vores kunder en tryghed at vide, hvordan vi er som mennesker.

Når du skal igang med at udtænke dit koncept er det allervigtigste, at du sætter dig i dine kunders sted. Du synes ikke det er fedt at blive bombarderet med produktreklamer på, og det gør dine kunder heller ikke. Tænk over, hvordan du kan lave et koncept der fortæller, hvad du sælger på en indirekte måde. Sådan kan du skabe en god relation til dine kunder. Det menneskelige element bør have hovedrollen i dit koncept og i din social medie strategi. Dine kunder kan bedre skabe en relation til en person end et produkt. Tænk eventuelt i at finde en ambassadør for dit produkt. De sociale medier er, præcis som det hedder, sociale. Så gør dig selv en tjeneste og indtænk en måde, hvorpå du kan være social i dit koncept.

Du skal tænke i fornyelse i din social medie strategi
Det lyder omfattende og tidskrævende hele tiden at skulle forny sig, men når du først har et par koncepter i hus bliver det nemmere. Så tager det ikke meget tid og energi at gå og summe over, hvordan du kan vedligeholde og udvikle på det.

Når du kontinuerligt leverer den her form for ‘reklame’ på de sociale medier går det meget hurtigt af mode. Hvilket vil ende med at du på et tidspunkt falder i antallet af interaktioner og eksponeringer. Derfor er det vigtigt at du tænker i fornyelse. Hvordan fornyer du dine koncepter og hvordan holder du dine kunders interesse? Er der nogle nye tiltag i din virksomhed, som du kan bruge som grundlaget for fornyelsen. Hold øje med hvad tidens trends er på dit sociale medie. Hvad er hot lige nu? Hvad reagerer folk godt på? Brug det som inspiration til fornyelsen af dit koncept.

Når du først går igang med at tænke over, hvad og hvordan du vil kommunikere, vil du nok lige som os opleve at det faktisk kan være sjovt. Du vil måske også opleve at det også internt vil være noget virksomheden kan samle sig om. Der er ingen som jer, I er unikke. Vis jeres kunder det og lad dem vælge jer på baggrund af det.  

T: +45 40 73 71 49
M: kontakt@skarpt-design.dk
A: Østre Allé 6, 9530 Støvring

Tjek os ud på de sociale medier